🚚BEZPŁATNY EUROPA ŚWIĘCENIA > 150 €

NAJLEPSZE AKCESORIA DLA TWOJEGO MOTOCYKL

🚚BEZPŁATNY WŁOCHY ŚWIĘCENIA > 50 €

GS: Historia Maxi Enduro

GS: La Storia della Maxi Enduro Endurrad

Peppe Z |

GS: Historia Maxi Enduro

Od chwili wprowadzenia na rynek w 1980 roku BMW GS na nowo zdefiniowało koncepcję motocykla przygodowego. Dzięki rewolucyjnemu projektowi i ogromnym możliwościom technicznym GS stał się ikoną w świecie motocykli enduro. Ale jaka historia kryje się za tą legendą dwóch kółek?

Wszystko zaczęło się od R80 G/S, pierwszego modelu z tej serii, w którym „G” oznacza Gelände (terenowe), a „S” – Straße (szosowe). Model ten połączył to, co najlepsze z obu światów, oferując wszechstronny motocykl, który poradzi sobie nie tylko na utwardzonych drogach, ale także w najtrudniejszym terenie. R80 G/S wyróżniał się łatwością obsługi, niezawodnością i wytrzymałością oraz wyznaczał nowe standardy dla motocykli zaprojektowanych do enduro.

W latach 90. BMW wprowadziło R1100GS, a następnie R1150GS, w którym zastosowano najnowocześniejsze technologie tamtych czasów, w tym ABS i silnik typu bokser z czterema zaworami na cylinder. Te innowacje stanowiły punkt zwrotny dla gamy GS, dzięki czemu rowery były nie tylko mocniejsze, ale także bezpieczniejsze i bardziej niezawodne. Połączenie komfortu i wydajności sprawiło, że popularność GS wzrosła wykładniczo.

Wraz z nowym tysiącleciem pojawił się R1200GS, a następnie R1250GS. Modele te zostały wyposażone w większe silniki, ulepszone zawieszenia i zaawansowaną elektronikę, która obejmowała systemy wspomagania kierowcy, takie jak kontrola trakcji i konfigurowalne mapy silnika. Tam R1250GS w szczególności wprowadził system ShiftCam, który optymalizuje moc i wydajność silnika poprzez regulację rozrządu zaworowego.

Dziś BMW GS nadal jest punktem odniesienia w segmencie maxi enduro. Wszechstronność, innowacja technologiczna i historyczna reputacja GS przyciągają poszukiwaczy przygód i wszelkiego rodzaju motocyklistów, od entuzjastów jazdy terenowej po miłośników podróży na duże odległości. Wydarzenia takie jak rajdy i wyścigi wytrzymałościowe nadal umacniają dominującą rolę GS na scenie motocykli przygodowych.

Podsumowując, GS to nie tylko motocykl, ale żywa legenda, która reprezentuje kwintesencję wolności i przygody na dwóch kołach. Niezależnie od tego, czy jesteś weteranem dróg, czy nowym entuzjastą, odkrycie historii GS oznacza zrozumienie, dlaczego nadal jest to preferowany wybór dla osób poszukujących bezkompromisowych osiągów i chęci odkrywania świata.

 

 

To jest jeden  przegląd historii i rozwoju serii motocykli BMW „GS”, ze szczególnym uwzględnieniem wersji terenowych i turystycznych. Oto podsumowanie głównych faz i modeli wspomnianych w tekście:

  1. Początki w latach 70-tych:

    • Projektowanie serii „GS” rozpoczęło się pod koniec lat 70. XX wieku wraz z zaangażowaniem BMW w zawody terenowe, takie jak „Six-Days”.
    • Tradycja BMW w zakresie sportów terenowych sięga lat trzydziestych XX wieku.
  2. Sukcesy i rozwój sportowy:

    • Zwycięstwo w Niemieckich Mistrzostwach Off-Road w 1979 roku dało impuls do opracowania homologowanej wersji seryjnej, opartej na doświadczeniach z zawodów.
    • R 80 G/S, wprowadzony na rynek w 1980 roku, był pierwszym dużym dwucylindrowym silnikiem enduro, wprowadzającym nowy sektor dużych enduro turystycznych.
  3. Popularność i globtroterzy:

    • R 80 G/S szybko zyskuje popularność wśród globtroterów dzięki swoim rezerwom mocy, komfortowi na długich dystansach i możliwościom terenowym.
    • Udział w imprezach typu Paryż-Dakar i rajdy afrykańskie z wymiernymi sukcesami.
  4. Rozszerzenie asortymentu:

    • W 1988 roku na rynek wprowadzono R 100 GS, enduro o największej wówczas pojemności skokowej na rynku światowym, które odniosło ogromny sukces komercyjny.
    • Kolejne modele, takie jak R 1150 GS i R 1200 GS, w dalszym ciągu dominują na listach sprzedaży w wielu krajach.
  5. Innowacje i sukcesy komercyjne:

    • W 1994 roku modele GS z silnikiem czterozaworowym na cylinder odniosły ogromny sukces komercyjny.
    • W 2004 roku wprowadzono R 1200 GS, a następnie w 2005 roku HP2 Enduro, co stanowiło powrót do przeszłości, ze szczególnym naciskiem na jazdę terenową.
  6. Nowa era i specjalizacja:

    • W 2005 roku R 1200 GS osiągnął pozycję lidera w segmencie pojazdów o pojemności powyżej 750 cm3 i zajął piąte miejsce we włoskich rankingach sprzedaży.
    • W 2006 roku HP2 Enduro stanowi sportowy przełom dzięki specjalistycznemu podejściu do projektowania i inżynierii.

Historia pokazuje jak wyglądała seria GS BMW  z biegiem czasu ewoluowała, stając się jedną z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych gamy motocykli turystycznych i terenowych.

Zostaw komentarz

Uwaga: komentarze muszą zostać zatwierdzone przed publikacją.