🚚BEZPŁATNY EUROPA ŚWIĘCENIA > 150 €

NAJLEPSZE AKCESORIA DLA TWOJEGO MOTOCYKL

🚚BEZPŁATNY WŁOCHY ŚWIĘCENIA > 50 €

Nowe BMW R 1300 GS Adventure: porażka konstrukcyjna?

La nuova BMW R 1300 GS Adventure: Un Flop di Design? - Endurrad

Paolo Migliori |

Nowe BMW R 1300 GS Adventure: porażka projektowa?

Wygląda na to, że BMW R 1300 GS Adventure rozczaruje kontrowersyjną konstrukcją i niską ładownością, nieodpowiednią dla długodystansowego enduro.

Kontrowersyjny projekt

BMW zawsze przodowało w projektowaniu, jednak nie wszystkie jego kreacje spotykały się z entuzjazmem. Modele takie jak R 1200 ST, R 1200 CL i F 650 CS „Scarver” spotkały się z mieszanymi reakcjami. Teraz nowy R 1300 GS Adventure zdaje się podążać tym dzielącym szlakiem.

Wyniki i strategia rynkowa

W komunikacie prasowym BMW przedstawia R 1300 GS Adventure jako prawdziwie „uniwersalnego pojazd”, który poradzi sobie w każdym terenie, od pustyń przez lasy deszczowe po Himalaje, z pasażerem i bagażem. W przypadku silnika typu bokser, który zapewnia 149 Nm momentu obrotowego i 145 KM, sprawdzonego już w R 1300 GS, oczekiwania są wysokie. Testy w ekstremalnych warunkach przeprowadzono jednak bez pasażerów i bagażu.

Ograniczona ładowność

Przy masie własnej 269 kg, Przygoda R 1300 GS może unieść jedynie dodatkowe 216 kg, łącznie z pełnym zbiornikiem i sprzętem. Może to prowadzić do sytuacji przeciążenia, co występowało również w poprzednim modelu, R 1250 GS Adventure.

Zaawansowana technologia: automatyczny ASA

Ważną innowacją techniczną jest ASA (Automatic Shift Assistant), który eliminuje potrzebę używania dźwigni sprzęgła, umożliwiając płynniejszą zmianę biegów niż poprzedni Quickshifter. System ten jest dostępny jako opcja.

Ulepszone zawieszenie i wysokość siedziska

R 1300 GS Adventure charakteryzuje się zwiększonym skokiem zawieszenia – 210 mm z przodu i 220 mm z tyłu. Wysokość siedzenia waha się od 870 do 890 mm, ale można ją zmniejszyć o 30 mm dzięki półaktywnemu podwoziu DSA.

Innowacje z Radarem

Kolejną innowacją wprowadzoną przez BMW jest tylny radar z funkcją ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i ostrzeganiem przed kolizją, dostępny jako opcja dla podstawowego modelu GS od 2025 roku.

Zbiornik 30 litrów

Nowy, aluminiowy zbiornik o pojemności 30 litrów stanowi element wyróżniający, który dzieli opinie. Pomimo większej objętości oferuje system wsparcia toreb i akcesoriów, zwiększając funkcjonalność.

Dostępne cztery wersje

R 1300 GS Adventure będzie oferowany w czterech wariantach:

  • Podstawowy : od 22 335 euro ze standardowym wyposażeniem.
  • Trofeum : od 23 060 euro z dodatkowymi zabezpieczeniami i krótszą przednią szybą.
  • Potrójna czerń : od 23 120 euro z komfortowymi siedzeniami i dodatkowymi akcesoriami.
  • Opcja 719 Karakorum : od 24 460 euro, ze specjalnym lakierem i aluminiowymi komponentami.

BMW R 1300 GS Adventure pojawiło się niedawno na rynku motocyklowym i już wywołało gorącą dyskusję wśród miłośników i krytyków. Główne pytanie, które zadaje sobie wiele osób, brzmi: czy nowe BMW R 1300 GS Adventure to naprawdę projektowa klapa? Przeanalizujmy różne aspekty, aby lepiej zrozumieć.


Od samego początku gama BMW GS była synonimem innowacyjności, solidności i wydajności. Wydaje się jednak, że w przypadku BMW R 1300 GS Adventure bawarska marka zdecydowała się na projekt, który podzielił opinie. Niektórzy krytykują linie jako zbyt kwadratowe i mniej harmonijne w porównaniu z poprzednimi wersjami.Inni natomiast doceniają próbę unowocześnienia wyglądu przy jednoczesnym zachowaniu charakterystycznych cech serii GS.


Elementem ostrej debaty jest nowy zbiornik, który z jednej strony oferuje większą pojemność, a z drugiej wydaje się nieporęczny wizualnie. Co więcej, innowacyjny wyświetlacz TFT ma podwójne oblicze: dla niektórych stanowi skok jakościowy pod względem technologicznym i funkcjonalnym, ale dla innych jest nadmiernie skomplikowany i mało intuicyjny.


Oprócz designu BMW R 1300 GS Adventure nie zawodzi pod względem wydajności. Silnik o pojemności 1300 cm3 zapewnia imponującą moc i doskonałe prowadzenie zarówno na drodze, jak i w terenie. Jednak kwestia estetyczna wydaje się mieć duży wpływ na ogólną opinię o całym pakiecie.


Nie możemy ignorować faktu, że na postrzeganie designu wpływają także osobiste oczekiwania i preferencje estetyczne motocyklistów. To, czy nowe BMW R 1300 GS Adventure okaże się klapą, czy rewolucją, zależy w dużej mierze od indywidualnego punktu widzenia. Podsumowując, BMW R 1300 GS Adventure pozostaje motocyklem zapewniającym doskonałe osiągi, ale o konstrukcji, która jest nadal przedmiotem dyskusji.

Zostaw komentarz

Uwaga: komentarze muszą zostać zatwierdzone przed publikacją.